Zalety i wady implantów zębowych

Nie ma się co oszukiwać – wszczepienie implantu to poważna sprawa i inwazyjny zabieg. Ma sporo plusów, ale jak każda procedura medyczna wiąże się z pewnymi uciążliwościami. Warto to wszystko rozważyć, zanim się zdecydujemy na implanty.

Czym jest implant zębowy?

To jedyne znane w stomatologii rozwiązanie, które odtwarza prawidłowo funkcjonujący i naturalnie wyglądający ząb. Można porównać go do niewielkiej śrubki z tytanu, która jest umieszczana w kości, by zastąpić korzeń zęba. Implant nie jest pełnym zębem, jest jego niewidoczną częścią. Do niego przykręcany jest łącznik, który stanowi wsparcie porcelanowej korony.

Zalety implantów zębowych

• mają stabilną konstrukcję, dzięki czemu nie ruszają się podczas jedzenia pokarmów, ich komfort użytkowania jest taki sam, jak w przypadku naturalnego uzębienia;
  • pozwalają odbudować łuki zębowe , co korzystnie wpływa na ogólny stan uzębienia w jamie ustnej, a pozostałe zęby własne nie są nadwerężone i narażone na zniszczenie;
  • są trwałe, bo wykonane z biokomplatybilnego tytanu, który pozwalają na wieloletnie użytkowanie, najczęściej objęte gwarancją, nawet dożywotnią;
  • zapewniają naturalny wygląd uśmiechu, co podnosi poczucie atrakcyjności;
  • korzystnie wpływają na zdrowie, ponieważ eliminują braki w uzębieniu, co przekłada się na różnorodność diety i funkcjonowanie układu pokarmowego; implantologia przychodzi z pomocą, kiedy trzeba zastąpić zarówno jeden ząb, kilka lub całe uzębienie;
  • ułatwiają dbanie o higienę jamy ustnej, są mniej niż naturalne zęby narażone na uszkodzenia spowodowane jedzeniem pokarmów słodkich lub kwaśnych;
  • odejmują kilka lat z metryki (kiedy tracimy zęby, broda wysuwa się lekko do przodu, co nas postarza);
  • zużywają się wolniej niż proteza i są od niej wygodniejsze, ponieważ nie musimy ich wyjmować do czyszczenia;
  • nie uszkadzają sąsiednich zębów, tak jak to często dzieje się w przypadku prac z zakresu protetyki klasycznej np. mostów protetycznych;
  • chociaż wstawienie implantu zębowego jest zabiegiem inwazyjnym, podczas jego trwania nie czujemy bólu, bo zawsze stosowane jest miejscowe lub ogólne znieczulenie, które uniemożliwia odczuwanie dyskomfortu.

Wady implantów zębowych

• wraz ze wstawieniem implantu mogą wystąpić trudności z jego przyjęciem; gdy organizm go odrzuca, może wytworzyć się stan zapalny, obrzęk, krwawienie, ból, (zwiększone ryzyko odrzucenia występuje u palaczy);
  • chociaż wstawienie jednego implantu trwa zwykle około pół godziny, czas potrzebny na pełne leczenie może zająć do kilku miesięcy; tytanowy wszczep wymaga czasu na zintegrowanie się z kością – to daje gwarancję wytrzymałości i bezpieczeństwa użytkowania implantu.

Jak wygląda proces leczenia implantologicznego?

• pierwsza wizyta u stomatologa czyli konsultacja implantologiczna,
    podczas której wykonujemy podstawowe badanie stomatologiczne i rozmawiamy o oczekiwaniach. Istotnym badaniem diagnostycznym jest tomografia komputerowa, dzięki której oceniamy warunki kostne. Należy pamiętać, że aby implant był stabilny, musi być otoczony z każdej strony kością. Jeśli jej wyjściowo nie mamy to zanim wszczepimy implant czekają Pacjenta zabiegi przedimplantacyjne.
  • ustalenie planu leczenia
    Lekarz ustala z Pacjentem indywidualny plan leczenia tak, by był optymalny dla jego przypadku.
  • wszczepienie implantu
    Podczas zabiegu Pacjent jest znieczulony miejscowo lub ogólnie, dzięki czemu nie odczuwa bólu. Wszczepienie implantu jest zabiegiem chirurgicznym „wkręcenia” tytanowej śruby (implantu) w kość szczęki lub żuchwy. Zabieg trwa około 30 – 60 minut i nie wymaga hospitalizacji.