Przyczyny recesji dziąseł

Recesja dziąseł to przypadłość objawiająca się obniżaniem linii dziąseł i w konsekwencji odsłonięciem szyjek zębów oraz powierzchni ich korzeni. Pacjent z takim defektem traci piękny uśmiech, a jednocześnie zyskuje kompleksy. Ale recesja dziąseł nie jest wyłącznie problemem estetycznym. Szyjki i korzenie, ze względu na mocne unerwienie i brak szkliwa, są bardzo podatne na bodźce, więc po ich odsłonięciu pojawia się nadwrażliwość na wszelkiego rodzaju czynniki zewnętrzne. Spożywaniu gorących i zimnych pokarmów, kontaktowi z kwaśnymi płynami, a nawet szczotkowaniu zębów towarzyszy wtedy przeszywający ból, może się też pojawić obrzęk i krwawienie. Co gorsza, odsłonięte szyjki i korzenie zębów sprzyjają rozwojowi próchnicy i odkładaniu się kamienia nazębnego, jak również zwiększają ryzyko wystąpienia zapalenia miazgi i konieczności leczenia kanałowego. Dlatego należy przeciwdziałać recesjom dziąseł.

Dlaczego dziąsło odchodzi od zęba?

Recesja dziąseł może dotknąć każdego, jednak największą grupę ryzyka w tym przypadku stanowią mężczyźni, zwłaszcza seniorzy. Ryzyko tej przypadłości jest szczególnie wysokie u osób, które nie dbają o prawidłową higienę zębów, cierpią na choroby przyzębia, sięgają po szkodliwe używki, nawykowo zgrzytają zębami lub posiadają wady anatomiczne warunkujące predyspozycje do takich zaburzeń. Warto mieć świadomość tego, jakie czynniki zwiększają prawdopodobieństwo osuwania dziąseł i przyspieszają ten proces, żeby skutecznie mu zapobiegać.

Zła higiena jamy ustnej

Obniżanie dziąseł wywołuje najczęściej zbyt rzadkie i niedokładne mycie oraz nitkowanie zębów, skutkujące gromadzeniem się osadów bakteryjnych w przestrzeni łączącej koronę zęba z dziąsłem i powstawaniem złogów kamienia nazębnego w tym miejscu. Równie niebezpieczne może być przesadnie częste szczotkowanie zębów, robienie tego z nadmierną siłą i używanie szczoteczki o zbyt twardym włosiu. Niewskazane jest także pionowe szorowanie powierzchni szkliwa. Pacjenci, którzy nie mają pewności, czy prawidłowo szczotkują i nitkują zęby, mogą poprosić o krótki instruktaż w gabinecie stomatologicznym. Dentysta lub higienista chętnie posłużą radą zarówno w kwestii samej techniki czyszczenia zębów, jak i doboru odpowiednich akcesoriów. Taka rada przyda się szczególnie osobom, które noszą aparat ortodontyczny, ponieważ utrudnia on higienę jamy ustnej i przez to sprzyja obniżaniu dziąseł.

Zapalenie przyzębia

Odkładający się kamień nazębny stanowi doskonałe podłoże dla rozwoju wielu chorób, w tym przewlekłego zapalenia przyzębia, czyli paradontozy. Jednym z charakterystycznym objawów tego schorzenia jest odsłonięcie szyjek zębowych oraz związany z tym ból, a także rozchwianie i wypadanie zębów. Szacuje się, że ponad 80% przypadków recesji dziąseł spowodowanych jest właśnie przez paradontozę. Dlatego tak ważna jest prawidłowa higiena jamy ustnej – i nie chodzi wyłącznie o właściwe szczotkowanie i nitkowanie zębów, ale też regularne wykonywanie zabiegów higienizacji (skalingu, piaskowania i fluoryzacji) w gabinecie stomatologicznym. Tylko w ten sposób można naprawdę skutecznie pozbyć się kamienia nazębnego i uniknąć wywoływanych przez niego problemów z zębami i dziąsłami.

Szkodliwe nawyki

Jak wykazują badania, palacze cierpią na recesje dziąseł o wiele częściej niż osoby niepalące. Dlaczego? Ponieważ nałogowe palenie papierosów powoduje niedotlenienie tkanek okołozębowych, a w efekcie osłabienie, obniżenie lub nawet zanik dziąseł. Tytoń może prowadzić nie tylko do rozwoju wielu groźnych chorób, ale też determinuje ich ostry i przewlekły przebieg, a dodatkowo utrudnia leczenie, jako że zawarte w nim toksyczne substancje ograniczają dopływ krwi do tkanek dziąsłowych, silnie je podrażniają i mocno wysuszają, zaburzając w ten sposób naturalną równowagę błony śluzowej jamy ustnej, co zakłóca prawidłową regenerację w tym obszarze. Cofające się dziąsła oraz zanik dziąseł to również częste powikłania nawykowego zgrzytania zębami (bruksizmu). Zaciskanie i ścieranie zębów wywiera intensywny nacisk na dziąsła, a do tego często wiąże się z ich nieświadomym przygryzaniem, dlatego z czasem może prowadzić do widocznego obniżenia się ich poziomu.

Wady anatomiczne

Obniżenie dziąseł nie zawsze jest skutkiem nieprawidłowej higieny, szkodliwych nawyków i innych błędów w profilaktyce popełnianych przez pacjenta. Czasami dziąsło odchodzi od zęba z przyczyn od niego niezależnych. Duże znaczenie ma tutaj budowa anatomiczna jamy ustnej, szczególnie jej przedniej części i wędzidełka. Na osuwanie dziąseł wpływa między innymi zbyt płytki przedsionek, czyli za mały odstęp między łukiem zębowym a wargą, przerost wędzidełka lub jego niewłaściwy przyczep, dehiscencja blaszki kostnej oraz niewłaściwe ustawienie zębów. Takie wrodzone wady anatomiczne w naturalny sposób przyczyniają się do powstawania wolnej przestrzeni pomiędzy krawędzią zęba a brzegiem dziąsła. W efekcie dziąsło odchodzi od zęba i odsłania się jego szyjka oraz korzeń. Na szczęście wielu z tych defektów można się pozbyć za pomocą prostego zabiegu chirurgicznego lub leczenia ortodontycznego.

Uraz mechaniczny

Cofające się dziąsła mogą być także wynikiem urazów mechanicznych. Przyczyniają się do nich między innymi kolczyki w języku lub wardze. Na recesję dziąseł w takim wypadku narażone są zwłaszcza osoby obciążone genetycznie cienkim biotypem przyzębia, charakteryzującym się cieńszą niż typowa tkanką dziąsłową. Takim pacjentom odradzamy zakładania kolczyków w jamie ustnej. Uraz mechaniczny prowadzący do recesji dziąseł może wystąpić również na skutek błędów w leczeniu stomatologicznym, na przykład źle wykonanego uzupełnienia protetycznego czy źle dopasowanego aparatu ortodontycznego. Aby ustrzec się przed takimi błędami, należy korzystać wyłącznie z usług dobrych, renomowanych klinik dentystycznych, takich jak nasza.

Czy da się cofnąć osuwanie dziąseł?

Niestety nie da się odwrócić recesji dziąseł, ale na szczęście można ten proces zatrzymać. Istnieje także możliwość leczenia jego skutków, w tym celu stosuje się najczęściej zabiegi chirurgiczne polegające na rekonstrukcji utraconej tkanki dziąsłowej metodą tunelową lub za pomocą przeszczepu. Trzeba pamiętać, że w leczeniu recesji dziąseł duże znaczenie ma diagnoza i eliminacja czynników odpowiedzialnych za jej powstanie. Przykładowo jeśli przyczyną odsłonięcia szyjek i korzeni zębowych była paradontoza, należy ją wyleczyć i zadbać o odpowiednią profilaktykę w przyszłości. Warto w miarę możliwości zredukować również inne czynniki ryzyka. Nawet jeśli nie miały one decydującego wpływu na wystąpienie recesji dziąseł w danym przypadku, na pewno pośrednio się do niej przyczyniły.